ОШ Васа Чарапић
”
На крилима Змаја од Авале у нашој школи освајамо знање
КОНТАКТИРАЈТЕ ШКОЛУ:
ОШ Васа ЧарапићАвалска 48,
Општина Вождовац
11 010 Београд
011/3906 - 988
osvasacarapic@gmail.com
http://www.os-vasacarapic.com/
ГАЛЕРИЈА ФОТОГРАФИЈА
О школи
Школа „Васа Чарапић“ ради у матичној згради у Белом Потоку, као и у издвојеним одељењима у Пиносави и Зуцу.
Ко је био Васа Чарапић? - Васа Чарапић, чувени Змај од Авале, био је српски војсковиђа и један од најзначајних људи Првог српског устанка. Рођен је 1770. године у Белом Потоку испод Авале. Његова породица пореклом је била из племена Кучи у Црној Гори, а занимљиво презиме добила је тако што је један од његових предака случајно убио пса неког Турчина, па је овај за откуп тражио 500 гроша. Када је скупио паре његов предак је новац, уместо у кеси послао у чарапи, па су прозвани Чарапићима. Као добровољац учествовао је у Кочиној крајини. У рату између Турске и Аустрије Васа се борио као добровољац против Турака. Ту је показао изузетно херојство, па је стекао и велики углед. Због тога је на нахијској скупштини изабран за кнеза грочанске нахије
Прва школа у Белом Потоку изграђена је 1873 године углавном средствима сељака. Прва школска зграда била је веома скромна, са само једним учитељем. Друга школска зграда грађена је у периоду између 1909-1910 године. То је била знатно већа и модернија грађевина са бољим условима за школовање деце. Такође је изграђена добровољним прилозима мештана, али и продајом старе зграде и њене имовине. Нова школа имала је укупно 15 учитеља, који нису сви били из Белог Потока, а неки од њих школовани су у иностранству. Најновија школа у селу изграђена је 1984 године. У овој модерној згради и данас се налази школа која поседује све услове за савремено извођење наставе. Приметна је константна тежња ка усавршавању и побољшавању услова рада. Трудимо се да пратимо светске трендове у опремању учионица и других школских просторија, али и у погледу афирмисања и оспособљавања ученика за самосталан рад. Школство у Белом Потоку постоји 140 година. За то време готово да и није било већих прекида у извођењу наставе. Из наше школе изашле су генерације ученика од којих су многи постали успешни и веома продуктивни чланови друштва.
Пиносава 1907. године добија своју школу.
До отварања ове школе наши ђаци су ишли у школу у Белом Потоку.
Школска зграда је подигнута добровољним радом и средствима грађана, али и уз помоћ надлежних просветних власти у Београду.
Тадашња школска зграда била је мања од данас постојеће зграде. Имала је два одељења, веће и мање, међусобно повезана вишекрилним дрвеним вратима и још две мање просторије у којима је становао учитељ, тј. управитељ школе. Први учитељ био је Радисав Стојановић, родом из Велике Плане.
Први ђаци била су деца рођена 1898. i 1899. године. Било их је у сва четири разреда 86-оро.
У периоду до Првог светског рата школу су похађали само мушкарци, а између два светска рата и девојке. Школска година почињала је као и сада првих дана септембра. Најсвечанији дан у школи била је традиционална прослава школске славе Свети Сава, која се у школама слави од 1827. године. Поред културно-уметничког програма, прослава је имала и народно славарски део који је почињао свештеником, молитвом, сечењем и окретањем славског колача. Када је почео Први светски рат 1914. године школа престаје са радом. Учитељ Радисав Стојановић, као резервни официр, одлази у рат. Сада је школа претворена у складиште за муницију, да би касније она била болница за рањенике. По завршетку рата школа наставља са радом, мада је настава била слаба и нередовна. Како ђаци за време рата нису ишли у школу, сустигло се више годишта па су међу њима биле велике разлике у годинама и физичкој развијености. Настава је била четвороразредна и комбинована. Учитељ Стојановић одлази у Београд, а у школи се од тада измењало више учитеља. Она је тада, осим једног или више учитеља, имала и једног помоћног радника, фамилијаза, који се старао о одржавању, чишћењу и грејању просторија. За време Другог светског рата школа је радила, али је настава опет била нередовна. Године 1955. унапређена је у осмогодишњу добивши назив „Милован Глишић“. Почетком 80-тих година припојена је ОШ „Васа Чарапић“ у Белом Потоку. Због удаљености и отежаних услова школовања, залагањем мештана и помоћи са стране, просторије школе у Пиносави су реновиране у периоду од 1991. До 1996. Од тада школа ради као издвојено одељење матичне школе „Васа Чарапић“ у Белом Потоку.
Зуце - Организовано школовање деце у Зуцу почиње 1900. године када се на предлог виђенијих Зучана доноси одлука о градњи школе. Први учитељ у школи био је Белопоточанин Петар Срејић, а формиран је и први школски одбор. Школа у Зуцу је прославила један век постојања и за то време готово да и није било већих прекида у самој настави. Нова, друга школска зграда изграђена је 1959. године. У њој је и данас смештена школа. То је знарно модернија грађевина са свим неопходним условима за несметано одвијање наставе. 1957. године село је заједно са другим селима на Авали припојено Београдској општини Вождовац и од тада функционише као истурено одељење матичне школе у Белом Потоку. Карактеристично за Зучку школу је то да је она од самог свог оснивања па до данас несебично помагана од самог села које је препознало значај ове установе за цео крај.
Учешће школе у програму (када се пријавила, шта је постигла...)
ОСНОВНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
Наша школа се за пројекат ,,Школа без насиља'' пријавила у фебруару 2009.године на основу тражења и добијања сагласности:
- Наставничког већа,27.02.2009. на коме је присуствовало и ненаставно особље. Тада је представљена ментор наше школе Невенка Крагуљац, а координатор прјекта у нашој школи, Невенка Мијаиловић је представила програм ppt презентацијом.
- Савета родитеља
- Школског одбора
- Ученика (која је добијена на радионицама које су разредне старешине урадиле на часовима одељенске заједнице почетком марта 2009.године.)
Потписивање меморандума о сарадњи је обављено у Скупштини града,
17. марта 2009.године.
Школски тим за школу без насиља формиран је у априлу 2009.
- Истраживање о присутности насиља у школи за запослене и ученике обављено је у јуну 2009.године.
- Резултате истраживања је координатор Невенка Мијаиловић представила на Наставничком већу ppt презентацијом у септембру 2009.
- Са резултатима анкете су упознати и Савет родитеља и Школски одбор.
- Обука ,, Правила и реституције'' спроведена је.29. и 30. 08.2009.
- Обука за примену анимираног филма ,, Уа неправда'' одржана је 19. јуна 2009.
- Обука ,, Руковођење одељењем'' организована је 16.10.2009.
КРАТАК ПРИКАЗ ПРОЈЕКТА ,, ШКОЛА БЕЗ НАСИЉА''
Пројекат је покренуо УНИЦЕФ у сарадњи са Министарством просвете и спорта, Министарством здравља, Министарством за рад, запошљавање и социјалну политику, Саветом за права детета и Заводом за унапређивање образовања и васпитања.
- Основни циљ овог пројекта је да школа изради окружење у коме ће се деца штитити од насиља и подстицати да негују међусобне пријатељске односе и здраве стилове живове живота :
ДА ДЕЦУ НЕ БОЛИ ДОК СУ У ШКОЛИ!
- Програм се спроводи кроз седам корака и намењен је наставницима, ученицима родитељима и целокупној заједници.
- Кораци у реализацији пројекта су:
- Виши нивои знања и освешћености
- Дефинисани елементи заштитне мреже
- Заштитна мрежа је успостављена и оперативна
- Систем упућивања на друге службе
- Ученици траже помоћ од заштитне мреже
- Кораци за помоћ познати су ученицима и мрежа пружа адекватан одговор на њихове примедбе
- Ученици, родитељи и школско особље сматрају школу сигурним местом за децу
- Све активности које се спроводе у школи могу се поделити на:
- 1. Превентивне - упознавање са појмом и врстама насиља, едукације, радионице, доношење правила и реституција и поштовање истих, ваннаставне активности, пројекти..
- Интервенције - сензибилизација на насиље и правовремено реаговање на све облике насиља , санкционисање насилног понашања.
1. ПОКРЕТАЊЕ ПРОГРАМА
- ,, Школа је место учења и одрастања. Из ње носимо успомене кроз цео живот…'' Александар Ђорђевић, Национални амбасадор УНИЦЕФ-а за Србију.
- Зато је у нашој школи започео програм, под покровитељством УНИЦЕФ-а, ,,Школа без насиља''. Спонзор пројекта је Инфо стан.
Учешће школе у програму (када се пријавила, шта је постигла...)
ОСНОВНЕ ИНФОРМАЦИЈЕ
Наша школа се за пројекат ,,Школа без насиља'' пријавила у фебруару 2009.године на основу тражења и добијања сагласности:
- Наставничког већа,27.02.2009. на коме је присуствовало и ненаставно особље. Тада је представљена ментор наше школе Невенка Крагуљац, а координатор прјекта у нашој школи, Невенка Мијаиловић је представила програм ppt презентацијом.
- Савета родитеља
- Школског одбора
- Ученика (која је добијена на радионицама које су разредне старешине урадиле на часовима одељенске заједнице почетком марта 2009.године.)
Потписивање меморандума о сарадњи је обављено у Скупштини града,
17. марта 2009.године.
Школски тим за школу без насиља формиран је у априлу 2009.
- Истраживање о присутности насиља у школи за запослене и ученике обављено је у јуну 2009.године.
- Резултате истраживања је координатор Невенка Мијаиловић представила на Наставничком већу ppt презентацијом у септембру 2009.
- Са резултатима анкете су упознати и Савет родитеља и Школски одбор.
- Обука ,, Правила и реституције'' спроведена је.29. и 30. 08.2009.
- Обука за примену анимираног филма ,, Уа неправда'' одржана је 19. јуна 2009.
- Обука ,, Руковођење одељењем'' организована је 16.10.2009.
КРАТАК ПРИКАЗ ПРОЈЕКТА ,, ШКОЛА БЕЗ НАСИЉА''
Пројекат је покренуо УНИЦЕФ у сарадњи са Министарством просвете и спорта, Министарством здравља, Министарством за рад, запошљавање и социјалну политику, Саветом за права детета и Заводом за унапређивање образовања и васпитања.
- Основни циљ овог пројекта је да школа изради окружење у коме ће се деца штитити од насиља и подстицати да негују међусобне пријатељске односе и здраве стилове живове живота :
ДА ДЕЦУ НЕ БОЛИ ДОК СУ У ШКОЛИ!
- Програм се спроводи кроз седам корака и намењен је наставницима, ученицима родитељима и целокупној заједници.
- Кораци у реализацији пројекта су:
- Виши нивои знања и освешћености
- Дефинисани елементи заштитне мреже
- Заштитна мрежа је успостављена и оперативна
- Систем упућивања на друге службе
- Ученици траже помоћ од заштитне мреже
- Кораци за помоћ познати су ученицима и мрежа пружа адекватан одговор на њихове примедбе
- Ученици, родитељи и школско особље сматрају школу сигурним местом за децу
- Све активности које се спроводе у школи могу се поделити на:
- 1. Превентивне - упознавање са појмом и врстама насиља, едукације, радионице, доношење правила и реституција и поштовање истих, ваннаставне активности, пројекти..
- Интервенције - сензибилизација на насиље и правовремено реаговање на све облике насиља , санкционисање насилног понашања.
1.
1. ПОКРЕТАЊЕ ПРОГРАМА
,, Школа је место учења и одрастања. Из ње носимо успомене кроз цео живот…'' Александар Ђорђевић, Национални амбасадор УНИЦЕФ-а за Србију.
- Зато је у нашој школи започео програм, под покровитељством УНИЦЕФ-а, ,,Школа без насиља''. Спонзор пројекта је Инфо стан.
Директор школе, Ленита Вукојевоћ, је са Јудитом Рајхенберг , директорком УНИЦЕФ-а за Србију и Хрватску потписала меморандум о почетку сарадње. Меморандум је потписан у Скупштини града,
17. марта 2009.године. Свечаности су присуствовали и ментор Невенка Крагуљац и координатор у школи Невенка Мијаиловић.
У наредне 2 године кроз радионице програма ће проћи сви запослени у школи, ученици, одређен број родитеља и чланови локалне заједнице.
Циљ програма је – Да децу не боли док су у школи! Да заједничким залагањем:
- Смањимо насиље над децом и међу децом.
- Програмом промовишемо и пријатељство и толеранцију у школи и учимо да различитим техникама понашања превазиђемо конфликт.
РЕАЛИЗОВАНЕ АКТИВНОСТИ:
Формирање школског тима за школу без насиља
У фебруару 2009. је формиран Школски тим за школу без насиља. Чланови тима су:директор школе Ленита Вукојевић, заменик директора школе Невенка Јоксовић, педагог Бојана Томоћ, координатор пројекта-проф.разредне наставе Невенка Мијаиловић, проф.разредне наставе: Мирјана Неоричић, Весна Величковић, Љиљана Богуновић, Весна Дрезгић; Загорка Комарица проф.математике,Живојин Хаџић проф.историје, Нада Вукојевић куварица .
Тим је касније проширен одабраним наставницима, по избору ученика, који воде Вршњачки тим, то су: Живојин Хаџић проф.историје, Данијела Симић проф.историје, Гордана Бојовић-Ђурић проф.математике и наставницима који воде Форум театар, то су: Зорица Ђелић проф.српског језика-библиотекар и Тања Сич проф.српског језика. Као и родитељима Оливером Петровић и Сашом Рајковић.
ПРОБЛЕМИ И ОДСТУПАЊА
- У нашој школи, реализацију пројекта су пратили и извесни проблеми:
- Нашу школу чине три објекта, у Белом Потоку ( матична школа) и подручна одељења у Зуцу и Пиносави. Проблем је у окупљању наставника и ученика , преношењу информација, интервенцијама у случају инцидентних ситуација. Многе активности су се одржавале у сва три објекта посебно што је изискивало додатни напор посебно у подручним одељењима због недостатака материјалних и и просторних услова за реализацију планираних активности.
- Мотивисаност појединих наставника је била променљива. Понекад је долазило до засићења или недоследности у испуњавању обавеза због различитих афинитета и способности запослених наставника.
- Неблаговремени или често потпуни изостанак добијања информација од Уницефа.
- Родитењи и локална заједница нису показали довољну заинтересованост за сарадњу: недовољан одзив за индивидуалне разговоре, радионице, предавања, материјалну помоћ.
ИСТРАЖИВАЊА У ШКОЛИ
У јуну 2009. спроведено је анкетирање ученика и наставника.
Резултати анкете су детаљно представљени Наставничком већу и Савету родитеља.
Ученици су поново анкетирани у јуну 2011.
СЕМИНАРИ ЗА НАСТАВНИКЕ И ЗАПОСЛЕНЕ
У школи су спроведене следеће обуке:
Обука ,, Правила и реституције'' спроведена је 29. и 30. 08.2009. Семинар је водила ментор школе Невенка Крагуљац. Први дан семинара је организован за све запослене. Другог дана је вршена обука за примену радионица у учионици, за наставно особље.
Обука за примену анимираног филма ,, Уа неправда'' одржана је 19. јуна 2009.Обуку је водила ментор Н. Крагуљац. Присуствовали су педагог и психолог школе као и разредне старешине петог разреда.
Обука ,, Руковођење одељењем'' организована је 16.10.2009.за све наставнике школе.
Обука ,, Форум театар'' реализована је у ЦЕДЕУМ-у,водила је Љубица Бељански Ристић. Наставници који су похађали семинар и који реализују представе у школи су : Татјана Сич- проф.српског језика и Зорица Ђелић библиотекар.
Радионице ,,УА неправда'' и ,,Правила и реституције''
- Радионице су планиране и реализоване на часовима Одељенске заједнице и слободних активности.
Са ученицима од 1-5. разреда рађене су радионице са анимираним филмом,
,, Уа неправда'' у периоду септембар-новембар 2009.године.Ученици су привучени цртаним филмовима веома активно и радо учествовали у раду радионица.
Радионице су рађене у истом периоду и током школске 2010/2011.године. Сходно потребама одељења правила понашања и реституције су се током школске године мењала.
- У првом полугодишту су урађене и радионице ,,Правила и реституције''. Радионице су реализовале одељенске старешине у својим одељењима. Ученици су били заинтересовани и мотивисани за рад. Резултат рада су одељенска правила и реституције која су на видним местима окачена у свим учионицама.
Разредне старешине су доставиле одабрана правила и реституције својих одељења наставнику Невенки Јоксовић која води Ђачки парламент. Тако да су, на састанку Ђачког парламента уз помоћ наставника Живојина Хаџића и Невенке Мијаиловић, ученици одабрали правила школе као и реституцију. Ученици су правила илустровали и окачили у холу школе.
ШКОЛСКА ПРАВИЛА СУ
( током пројекта су повремено мењана сходно потребама школе):
ПРАВИЛО |
РЕСТИТУЦИЈА |
Свађу замени договором |
Напиши лепу поруку другу. |
Слушајмо и помажимо једни другима |
Приложи нешто за медијатеку или библиотеку. Пред разредом прочитати бонтон и направити плакат |
Смеће је за канту |
Донеси папир за фотокопирање. Донеси цвеће за школу |
Чувајмо школску имовину |
Помоћ при поправци оштећене |
ФОРУМ ТЕАТАР
У Центру за културу Стари град 28. и 29.11.2009. године одржан је семинар „Школско форум позориште за школу без насиља“, коме су присуствовале Татјана Сич, проф. српског језика и Зорица Ђелић, библиотекар и руководилац школске драмске секције.
На почетку је одиграна „Импулс-представа“ за промоцију у извођењу групе младих волонтера УНИЦЕФ-а. Представљени су учесници, презентован је пројекат и изабрана је форум-сцена. Касније су у форми радионица одигране изабране вежбе и направљен је увод у театар слика.
Другог дана обуке вођена је радионица „Један обичан дан: слика света коју можемо мењати“. Из театра слика прешло се у театар сцене и обука је завршена форумовањем.
Семинар је кроз веома занимљиве радионице пружио основну едукацију о форум театру уопште и његовој примени у школама у оквиру пројекта Школа без насиља. На семинару смо добили и приручник који садржи детаљно објашњене драмске игре и вежбе као увод у форум театар, сам форум театар, као и искуства других школа и њихових драмских група на овом задатку.
На Наставничком већу 26.02.2010. колеге су упознате са форум театром као обликом деловања у Школи без насиља. У презентацији је учествовала и драмска секција показавши неколико драмских вежби и игара и одигравши једну форум сцену по правилима форум театра. На основу тих искустава наставници (разредне старешине) су спровели низ радионица у својим одељењима.
Драмска секција је по позиву гостовала на тим часовима, обучавала ученике о форум театру и учествовала у креирању форум сцена. Овај облик презентовања насиља и начина деловања у спречавању насиља изазивао је увек очекиване реакције које су водиле позитивним решењима.
С обзиром на то да су све колеге упознате са сврхом, идејом и правилима форум театра, у току наредне школске 2010/11. године, форум театар је примењиван на часовима одељенских заједница, те су многи вршњачки сукоби на овај начин лакше решавани.
Драмска секција је као редовну активност у свој годишњи план уврстила и часове увежбавања различитих форум сцена, које су се некад и саме наметале као актуелна тема. Најчешће су то биле сцене из школске свакодневице, сцене вршњачког насиља. Занимљиво је колико је публика била активна и нестрпљива да понуди своје решење, на шта су „глумци“ одговарали стрпљивим понављањем сцена колико је год било потребно да се „случај расветли“ и сагледа из различитих углова.
Због новог састава Ђачког парламента, наставнице Неда Димитријевић и Зорица Ђелић су на једном од састанака почетком школске године поново презентовале одлике форум театра, а драмска секција је спремала наступе за њихове седнице. С обзиром на то да Ђачки парламент чине представници свих одељења од 6. до 8. разреда, ови сусрети су били веома корисни, јер су ученици нова сазнања пренели и примењивали у својим одељењима. Такође, у оквиру обележавања недеље ненасилне комуникације, у јануару, драмска секција је са Ђачким парламентом одржала једну од радионица у којој су помоћу форум сцене покушали да понуде решење за један од облика вршњачког насиља.
Група наших ученика 6. и 7. разреда била је стални посетилац „форумовања“ у ОШ „Филип Филиповић“, где су своја форум искуства размењивали са вршњацима из још четири вождовачке школе.
Форум театар је представљен и млађим разредима: са четрвтим разредом у Пиносави врло успешно је реализовано неколико сцена. „Глумци“ су се врло лако и непосредно уживели у улоге жртава и насилника у ситуацијама које су њима познате, док је публика маштовито нудила своја решења. Чини се да је у овом узрасту форум театар изузетно продуктиван и да би могао дати врло добре резултате у васпитном раду са ученицима и њиховом формирању социјално прихватљивих модела понашања.
Наставници су своје искуство обогатили и семинаром о вршњачкој медијацији коју ће свакако уклопити у пројекат Школа без насиља и примењивати у васпитавању и оснаживању ученика за ненасилно решавање свих врста конфликата.
ИНТЕРНА ЗАШТИТНА МРЕЖА
У јуну 2009. Школски тим је дао преглед интерне заштитне мреже, у складу са Протоколом о заштити деце од злостављања и занемаривања, који је секретар школе представила на Наставничком већу.
Насиље уочавају и први реагују ученици, наставник на часу, дежурни наставник или помоћно особље. Дежурни наставник предузима неке од следећих корака: разговор, процену ризика, медијацију, евидентирање у књигу дежурства.Он је дужан да обавести одељенског старешину о инцидентној ситуацији.Одељенски старешина има задатак да препозна ситуације насиља у одељењу и правовремено реагује на њих. Он врши процену, праћење, реституцију и води евиденцију. Његов задатак и обавеза је да о насталим догађајима обавести родитеље. Уколико одељенски старешина процени да би Вршњачки тим био од помоћи, укључује га. А ако процени да је ниво ризика виши и да не може сам да реши проблем, он обавештава и укључује психолошко – педагошку службу. Психолошко-педагошка служба бави се превенцијом насилног понашања, а у решавање проблема са високим нивоом ризика укључује спољашње институције - Центар за социјални рад , здравствене установе и СУП. О самом проблему извештава директора школе.
Тим за заштиту деце од злостављања и занемаривања, који чине: проф.математике Загорка Савић Комарица и Гордана Бојовић, наставници разредне наставе Весна Величковић и Весна Дрезгић и проф.историје Данијела Симић, прате све инцидентне ситуације у школи. Они информације добијају од одељенског старешине, психолога, педагога и Вршњачког тима. Евидентирање се врши у за то намењеним обрасцима.
Унутрашња заштитна мрежа функционише, али није у довољној мери разрађена. Ученици наше школе (што је показала и анкета у јуну 2011.) препознају све облике насиља и реагују, знају коме треба да се обрате. Наставници знају које мере треба да предузму. Понекад се јаве тешкоће у благовременом евидентирању. А самим тим и у примени предвиђене процедуре.
ЕКСТЕРНА ЗАШТИТНА МРЕЖА
Рад на формирању и учвршћивању спољашње заштитне мреже започео је почетком школске 2009/2010.године. Чланови Савета родитеља су на седници Савета родитеља упознати са задацима и улогом СЗМ.
Због немогућности да се окупе сви представници заинтересованих радних организација, институција и чланова локалне заједнице, ШТ је задужио наставнике Јоксовић Невенку, Рајковић Сању, Милосављевић Горана и Ђокић Тању да разговарају са сарадницима и они су предочили школи све могућности сарадње. Тако да наша школа успешно сарађује са представницима МУПа из Белог Потока, као и са МЗ Бели Поток која сваке године на прослави школске славе Св. Сава, књигама награђује најбоље ученике. МЗ Зуце чија фондација ,,Бели анђео'' на крају школске године награђује ђака генерације. ,,Србија шуме'' окупљају децу авалског подручја на такмичењу ,, Авалски вишебој'' и радо уступају своју учионицу на отвореном. Саобраћајни институт ЦИП је финансијски подржао издавање књига, ученичких радова, ,,Птићи Ћирилићи'' и „Змајеви од Авале''. Аеродром ,,Никола Тесла'', Београд је наградио успешне ученике једнодневним излетом - обилазак Београда.Са културно-спортским центром Шумице остварује се сарадања у оквиру Дечјег савеза. У оквиру ДИЛС пројекта школа сарађује са школама са општине Вождовац: „Филип Филиповић“, „Бранислав Нушић“, „Карађорђе“ и „Војвода Степа Степановић“.
ОЧЕКИВАНИ ИСХОДИ ПРОЈЕКТА
Очекивани исходи овог пројекта су били:
- Формиран је школски тим
- Сви запослени су упознати програмом и реализоване су обуке за све запослене
- Сви запослени, родитељи и ученици упознати су са резултатима истраживања
- Приказан је анимирани филм и реализоване су радионице од 1-5.разреда
- Формирана је група ученика са којом се реализује форум театар
- У школи су успостављене процедуре за реаговање у ситуацијама насиља и подршку деци која трпе и чине насиље
- У школи се реализују различите превентивне активности
- ВТ је активан и ужива поверење вршњака
- Постоји СЗМ
- УЗМ и СЗМ функционишу ефикасно и усклађено
- Афирмација ученика и укључивање у међународне пројекте
- Школа даље планира своје активности за превенцију и смањење насиља
ОСТВАРЕНОСТ ИСХОДА :
- Школски тим је формиран у фебруару 2009. Школа је добила неопходну сагласност од колектива, ученика, Савета родитеља и Школског одбора. Директор школе, Ленита Вукојевоћ, је са Јудитом Рајхенберг , директорком УНИЦЕФ-а за Србију и Хрватску потписала меморандум о почетку сарадње. Меморандум је потписан у Скупштини града, 17. марта 2009.године. Свечаности су присуствовали и ментор Невенка Крагуљац и координатор у школи Невенка Мијаиловић.
Истраживање о врстама и степену насиља се спровело у јуну 2009., а добијени резултати су били путоказ за активности и деловање .
- Сви запослени су упознати са програмом пројекта ,,Моја школа - школа без насиља'' . Реализоване су и обуке: „Правила и реституција'', обука за примену анимираног филма „Уа неправда'', „Руковођење одељењем'', обука „Форум театар'' .
- Резултати истраживања су у сажетим верзијама , ppt презентацијама презентовани на седници Наставничког већа, Савета родитеља, ученицима на часовима одељенских заједница . Док ће се истраживање које је обављено у јуну представити током септембра месеца на Наставничком већу, родитељима на родитељским састанцима и ученицима на часовима одељенских заједницама.
- Школске 2009/2010 реализоване су све радионице са применом анимираног филма „Уа неправда''. Док су у школској 2010/2011. поједине радионице реализоване на часовима одељенске заједнице у складу са потребама одељења. Запажања наставника су да деца радо прихватају рад јер су им разне ситуације веома разумљиво приказане кроз цртани филм.
- Форум театар ради у сарадњи са драмском секцијом и Ђачким парламентом. Поред извођења представа у амфитеатру школе били су и гости на часовима одељенских заједница. А били су и учесници „форумовања'' у ОШ ,, Филип Филиповић''
- У школи је формиран Тим за заштиту од злостављања и занемаривања који прати све инцидентне ситуације у школи и бележи у за то предвиђене обрасце. Информације добијају од дежурних наставника, одељенских старешина, педагога, психолога и Вршњачког тима. Осим тога евидентирање се врши и у дневницима и књизи дежурства. Сматрамо да се на насилно понашање увек одреагује правовремено и на начин који је предвиђен прописима.
ВРШЊАЧКИ ТИМ
Почетак пројекта ,,Школа без насиља'' обележен је ликовно- литерарним конкурсом „Рука служи да се пружи'' и свечаним приредбама које су имале за циљ да озваниче почетак пројекта и да повећају заинтересованост ученика, родитеља и чланова локалне заједнице . Свечаности су одржане у сва три објекта, у Зуцу, Пиносави и Белом Потоку, 26, 27 и 31. марта 2009. На приредби су чланови Ђачког парламента, Никола Крстић 7/1, Никола Вукадиновић 7/3 и Сандра Поповић 6/4, потписали са директорком школе повељу о сарадњи. Подељене су и награде - књиге ученицима који су су имали најуспешније радове на конкурс:
- за литерарни рад : Мирјана Поповић 7/1, Ивана Кијачић 8/3,Тања Ласковић 5/4.
- за ликовни рад награђени су следећи ученици: Тамара Станковћ 5/1, Нина Јовичић 4/3, Марија Антонијевић 7/4.
„Трио за школу без насиља“ - Нашу школу су 7.04.2009. посетили кошаркаши Партизана: А. Рашић, Ж. Ракочевић и Б. Ризнић.Они су разговарали, дружили се са ученицима, одиграли кратку утакмицу и делили аутограме. Новине Спортски журнал и Спорт су пропратиле нашу активност.
„Први шумски вишебој“ у организацији Србијашуме одржан је у подножју Авале , учествовале су школе подавалског подручја. Ученици су се такмичили у брзини цепања дрва, круњењу кукуруза, паљењу ватре, гађању пикадом, прескакању пањева. Циљ вишебоја је био развијање такмичарског духа, фер плеја, дружење и упознавање вршњака Авалског краја.
Ученици су учествовали 18. априла 2009. на „Београдском маратону“ који је посвећен пројекту „Школа без насиља''.
Дан школе - 24. април 2010. организован је у сарадњи са великим бројем родитеља, чланова локалне заједнице и сарадника школе под темом „Народно стваралаштво''. Представљени су, кроз радионице, народна кухиња, народне игре, стари занати. У холу школе су били окачени панои којима је представљено шта се у школи ради у оквиру пројекта „Школа без насиља''. Организоване су и утакмице, фудбал и одбојка под називом „Фер плеј''. Утакмице су судили наставници физичког васпитања са задатком да се што мање чује пиштаљка судије и да играчи сами фер плејом воде утакмице. Победници су фудбалска екипа - дечаци из Зуца и одбојкашка екипа - девојчице из Белог Потока.
Организована је и промоција књиге награђиваних радова ученика „Птићи Ћирилићи''. Почасни гости вечери су били Бата Милановић са којим сарађује школа у оквиру акције „Изградимо авалски торањ'', представници ЦИП - а и оперска дива Јадранка Јовановић.
Велики пролећни маскенбал је одржан 20.05. 2010. Весела поворка ученика у костимима се прошетала кроз Бели Поток, а у порти цркве је организовано дружење и продаја радова ученика.
Тема Дана школе , априла 2011. је била „Змајеви од Авале''. Ученици су показали да се змај постаје узорним понашањем, другарством, учењем... Организован је јавни час сликања у сарадњи са ученицима - гостима из Краљевачке основне школе. Такође је промовисана књига награђиваних ученичких радова „Змајеви од Авале''.
У мају 2010. 15 ученика наше школе је учествовало на међународном кампу за децу са посебним и без посебних потреба у Бечу. У оквиру пројекта „Open World'' - Енергија за живот.
У априлу 2010. ученица школе је је присуствовала међународном скупу школа чланица АЦЕС-а у Прагу.
Афирмација деце која се баве ваншколским активностима се врши на школским приредбама и у оквиру пројекта ,, Видео Васа''.
Ученици и наставници редовно сарађују са ОШ „Филип Филиповић'' у оквиру Дилс пројекта.
Сусрет са Аном Ивановић
Ученици, родитељи и наставници наше школе разговарали су са Аном Ивановић, амбасадорком УНИЦЕФ-а у петак 23.новембра 2012.. Реч је о радионици у коју је било укључено 30 учесника из 5 школа : Филип Филиповић, ( домаћин ) Михаило Петровић Алас, Мирослав Антић, Светислав Голубовић Митраљета и Васа Чарапић ( све школе укључене су у програм „Школа без насиља“ ).
Тема сусрета је значај доношења, спровођења и праћења школских правила која омогућавају превенцију насиља у школама (заједничко договарање правила и њихово поштовање помаже нам у стварању позитивног, подстицајног и продуктивног амбијента – што је значајно за живот, спорт, као и школе и превенцију насиља у њима)
Ана Ивановић је са ученицима, симулирала рад вршњачког тима. Заједно су дефинисали правила и расправљали о значају поштовања и спровођења правила у дело како би се смањило насилно понашање и промовисале вредности у одељењу - пријатељство, солидарност, искреност, размевање….
Изгласали су следећа правила:
1. Не упућуј другима речи које не желиш да други теби кажу.
2. Поштујемо приватност других.
3. Поштујемо различитост сваког појединца.
4. Не мислимо само на себе, већ и на друге, помажемо онима којима је помоћ потребна.
5. Уважавамо запослене одрасле у школи и своје другове/другарице.
6. Будимо искрени и отворени једни према другима.
7. Свађу замени договором.
8. Слушајмо и помажимо једни другима.
9. Нећемо туђе ствари да узимамо без питања.
10. Никога не треба исмевати, вређати и оговарати.
Галерија