Београд, 13. децембар 2012. – Данас је одржана четврта годишња конференција Мреже школа без насиља на којој су сумирани резултати седмогодишњег рада на превенцији насиља над и међу децом у школи и школском окружењу, и представљени налази истраживања о изложености деце дигиталном насиљу које је спровео Институт за психологију у оквиру пројекта „Зауставимо дигитално насиље“ уз подршку компаније Теленор.
Циљ конференције је да се ојачају капацитети школа за управљање превенцијом насиља и да се школе подрже, да се кроз међусобно повезивање и размену искустава оснаже да буду лидери у промоцији културе ненасиља у заједници и примери добре праксе у области образовања.
На конференцији су Министарство просвете, науке и технолошког развоја и УНИЦЕФ уручили плакете директорима 24 основне школе које су ове године успешно развиле све компоненте превенције насиља у школском окружењу и тако стекле признање да могу самостално да раде на даљем развоју сигурне и подстицајне средине за децу у својој школи.
„Ова плакета не значи да у школама које су је добиле насиље не постоји и да се неће догодити, али значи да су школе на добром путу да развију и користе одговарајуће механизме у превенцији и заштити од насиља. Не очекујемо да школа сама решава проблеме насиља, већ да треба да буде кључни носилац који у превенцији и интервенцији повезује и активира све остале који су везани за рад школе“, истакао је Жарко Обрадовић, министар просвете, науке и технолошког развоја.
Током седам година реализације, програм „Школа без насиља“ допринео је већој осетљивости ученика и целокупних локалних заједница када су у питању насиље и насилно понашање. Успостављени су механизми превенције и интервенције на насиље који су постали саставни део образовног система, израђени су правилници о надзору, припремљени приручници за децу, образовне професионалце и родитеље, формирана је „Јединица за превенцију насиља у школи“ при Министарству, успостављена S.O.S. телефонска линија за пријаву насиља....
Директорка канцеларије УНИЦЕФ-а у Србији, Јудита Рајхенберг је нагласила значај партнерстава у борби против насиља. „Са нама је велики број партнера. Окупили смо све релевантне институције система, многа министарства су са нама, као и корпоративни сектор - компаније које су лидери друштвено одговорног пословања. Сада желимо да учврстимо ову богату мрежу партнера. Желимо новим формама рада, као што су заједничка истраживања, иновативни програми, унапређене интернет комуникације и социјалне мреже, да омогућимо брже и лакше повезивање свих који желе да са нама заједно граде безбедно окружење за децу и младе.“
Истраживање о изложености деце дигиталном насиљу у основним и средњим школама у Србији, које ће послужити за развијање програма додатне едукације ученика, школских тимова и родитеља о превенцији и интервенцији на ову врсту насиља, спроведено је уз подршку компаније Теленор.
Извршна директорка корпоративних комуникација и људских ресурса Теленора у Србији, Сандра Штајнер је нагласила: „Теленор тежи да својим корисницима приближи све предности телекомуникационих решења, а поверење градимо, између осталог и безбедношћу својих услуга. У овај пројекат уносимо велико међународно искуство у развоју пројеката и механизама заштите деце од дигиталног насиља и жељу да их научимо да предности телекомуникационих услуга искористе на прави начин“.
Истраживање је показало да:
-Преко 80% ученика основних и средњих школа поседује мобилни телефон, од чега 40% из нижих разреда основне школе и 65% из виших разреда основне и средње школе приступа интернету преко мобилних телефона -Више од 90% испитаника користи рачунар -Приближно половина испитаника из нижих разреда основне школе и око 80% ученика старијих разреда основне и 90% ученика средњих школа свакодневно приступа интернету -У социјалне мреже редовно је укључено 80% средњошколаца и 65% старијих основаца, док је проценат за четвртаке 46% -Средњошколци нешто чешће него основци (52% према 48%) посећују сајтове за које мисле да би им родитељи бранили да их посећују -Ученици четвртог разреда основне школе највише су изложени узнемиравању телефонским позивима и преко интернета, док старији ученици најчешће трпе узнемиравање и вређање путем телефонских позива и СМС порука -У улози жртве снимањем мобилним телефоном или камером нашло се 8% четвртака, 9% старијих основаца и 18% средњошколаца -Међу ученицима четвртог разреда основне школе, 16% је изјавило да су чули или видели да је неко од њихових другова или другарица доживео непријатност од стране других путем рачунара или мобилног телефона, док је међу старијим ученицима тај проценат још већи, 26%.
Програм „Школа без насиља“ започет је 2005. године у 54 основне школе, а данас, седам година касније, спроводи га 251 школа у 89 места у Србији. Програм представља пакет мера и активности које школе спроводе да би на што квалитетнији начин успоставиле и одржале механизме превенције и интервенције на насиље у својој школи и својој заједници.
1. Агенда IV конференције 13.12.2012. можете преузети овде.
2. Пленум, Кузмановић, Институт за психологију, Истраживање дигиталног насиља можете преузети овде.
3. Пленум, Костић, представници МПНТР и УНИЦЕФ-а, 7 година заједно можете преузети овде.