• Емоционално/психолошко насиље односи се на оно понашање које доводи до тренутног или трајног угрожавања психичког и емоционалног здравља и достојанства детета/ученика. Односи се и на ситуације у којима се пропушта обезбеђивање прикладне и подржавајуће средине за здрав емоционални и социјални развој у складу са потенцијалима детета/ученика.Емоционално насиље и злостављање обухвата поступке којима се врши омаловажавање, етикетирање, игнорисање, вређање, уцењивање, називање погрдним именима, оговарање, подсмевање, исмејавање, неприхватање, изнуђивање, манипулисање, претња, застрашивање, ограничавање кретања деце/ученика, као и други облици непријатељског понашања.
• Искључивање из групе и дискриминација представљају социјално насиље. Односи се на следеће облике понашања: одвајање детета/ученика од других на основу различитости, довођење у позицију неравноправности и неједнакости, изолацију, недружење, игнорисање и неприхватање по било ком основу.
• Сексуално насиље и злоупотреба деце/ученика подразумева њихово укључивање у сексуалну активност коју она не схватају у потпуности, за коју нису развојно дорасла (не прихватају је, нису у стању да се са њом сагласе) и која има за циљ да пружи уживање или задовољи потребе друге особе.
Сексуалним насиљем сматра се:
• сексуално узнемиравање - ласцивно коментарисање, етикетирање, ширење прича, додиривање, упућивање порука, фотографисање, телефонски позиви и сл.;
• навођење или приморавање детета/ученика на учешће у сексуалним активностима, било да се ради о контактним (сексуални однос, сексуално додиривање и сл.) или неконтактним активностима (излагање погледу, егзибиционизам и сл.);
• коришћење деце/ученика за проституцију, порнографију и друге облике сексуалне експлоатације.
Развој савремених комуникационих технологија доводи до појаве насиља коришћењем информационих технологија - дигитално насиље. Под дигиталним насиљем подразумевамо све оне случајеве када неко користи електронске уређаје (мобилни телефон, камеру, рачунар и сл.) да би некога намерно уплашио, увредио, понизио или га на неки други начин повредио.Дигиталним насиљем не сматрамо случајно, ненамерно наношење штете и повређивање, као ни пријатељска задиркивања и препирке преко телефона или интернета.
Облици дигиталног насиља:
• Слање СМС порука увредљивог и претећег садржаја
• Узнемиравање телефонским позивима (лажно представљање, ћутање, вређање и сл.)
• Снимање мобилним телефоном или камером, прослеђивање и стављање снимака на интернет
• Узнемиравање мејловима (увреде, претње, ружне шале и сл.)
• Различити видови узнемиравања на социјалним мрежама (нпр. Фејсбуку и др.) и на интернету
Родно засновано насиље је било који облик насиља који се спроводи над особом само због припадности одређеном полу, употребом физичке или психичке силе, укључујући силовање, физичко насиље, сексуално узнемиравање, инцест и педофилију. Родна равноправност подразумева равноправну видљивост, оснаженост и учешће оба пола у свим сферама јавног и приватног живота. Родна равноправност је супротна родној неравноправности, а не родним разликама и њен циљ је да промовише пуно учешће жена и мушкараца у друштву.
Насиље је вишедимензионална појава. Не постоје прецизне границе између различитих врста и облика насиља, односно, они се међусобно преплићу и условљавају.
Приручник за примену посебног протокола за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања изанемаривања у образовно-васпитним установама.
Приручник за родитеље - Шта је данас било у школи?
Приручник за родитеље - Шта је данас било у школи? - на мађарском језику